dimecres, 26 de març del 2008

Homenatge a Josep Benet


Josep Benet va ser dels pocs que malgrat haver perdut la guerra, decideix quedar-se
De fet, va poder marxar a l'exili, però no ho va fer. Després de la Guerra Civil, Josep Benet va optar per quedar-se a Catalunya i, com ell mateix va dir alguna vegada, dedicar la seva vida a la resistència política i cultural. I és que, Josep Benet es va posar la toga per defensar nombrosos demòcrates que van haver de passar pels tristament famosos tribunals d'ordre públic, els TOP, i pels encara més temuts tribunals militars.
Com a activista cultural i com a creient, format a l'escolania de Montserrat i als jesuïtes, Benet, el 1947, va organitzar les festes populars d'entronització de la Mare de Déu de Montserrat, la primera manifestació catalanista de masses en temps del franquisme, on va penjar una senyera elaborada de forma rudimentària quan aquest símbol estava totalment prohibit.
Ja en el camp de la política, Benet, que havia militat a Unió Democràtica, va ser un dels molts companys de viatge del PSUC, els comunistes catalans. El 1977, en les primeres eleccions democràtiques posteriors a la dictadura, Benet va formar part de la coalició Entesa dels Catalans. Va ser el senador més votat de tot l'Estat, amb 1.300.000 vots. També va formar part de la comissió que va redactar l'Estatut de Sau.
A proposta del PSUC, tot i subratllar el seu perfil independent, el 1980 va encapçalar la llista d'aquest partit a la presidència de la Generalitat. No va guanyar, però els resultats obtinguts pels comunistes catalans van ser els millors de la democràcia.
Quatre anys al Parlament van ser suficients perquè Benet tingués clar què volia fer: deixar la política activa i dedicar-se a la seva passió, la història. Ja com a historiador, va ser nomenat director del Centre d'Història Contemporània i va escriure nombrosos textos pels quals va ser premiat amb el Premi d'Honor de les Lletres Catalanes i la Medalla d'Or de la Generalitat.
Concretament, l'any 1961 va ser guardonat amb el premi Joan Maragall per l'Institut d'Estudis Catalans. El 1996 va rebre el Premi d'Honor de les Lletres Catalanes, i el 2000, la Medalla d'Or de la Generalitat de Catalunya.

dilluns, 24 de març del 2008

s'han acabat les vacances i tornem a rodar pel nostre petit país


Avui, dilluns de Pasqua, ja tenim regust de final de vacances.
Tornem a posar fil a l'agulla per continuar rodant amb històries arreu del país. Des de Flix passant per Valls fins a Olot, i pel camí pararé a Vallbona d'Anoia, Vilanova i la Geltrú, Mollet i Vic, per acabar tocant mar quan arribi a Arenys. I entremig escapades a la meva segona terra, el Pais Basc.
Tot plegat un mapa de territori, però sobretot de persones amatents amb la seva història, com les de la fotografia, que juntes conformen, conformem el nostre petit país, com diria en Llach.
El meu calendari dels propers quinze dies per qui vulgui compartir xerrades i conferències, amb molt de gust us esperaré.

_ 26 març, dimecres: Valls/ Institut d'Estudis Vallencs/ 19,30 h./ El Setè Camió
_ 28 març, divendres: Mollet /Grup Agora/ 19,3 h. / El Setè Camió
_ 29 març, dissabte: Vallbona d'Anoia / 20,00 h. / El Setè Camió
_ 1 abril, dimarts: Arenys de Mar / Aula d'Ext.Universitària Gent Gran / 18 h. / El Setè Camió
_ 2 abril, dimecres: Vic / Aula d'Ext.Universitària Gent Gran / 17 h. /Maternitat d'Elna
_ 3 abril, dijous: Donosti (Pais Basc): Inauguració Exposició Maternitat d'Elna / 19 h. / Centre de Kultura Ernest Lluch
_ 5 abril, dissabte: Olot / 19 h. / El Setè Camió
_ 9 abril, dimecres: Donosti (Pais Basc) / 19 h. / Presentació documental El LLegat de la Maternitat d'Elna
_ 10 abril, dijous:Flix / 20 h. / l'Exili de les dones
_ 11 abril, divendres / Vilanova i la Geltrú / 18 h. / Maternitat d'Elna

diumenge, 23 de març del 2008

més testimonis del Setè Camió inèdits



Gràcies a l'amic Jordi Amigò, a la seva bona feina i a la seva generositat, he pogut accedir a un nou testimoni sobre un darrer camió carregat d'or.
El fragment que ens interessa diu així:

I com recordeu el pas de la frontera ...Evacuació, en Líster, forces fos EM i Plana Major del Vè Cos protegits ja per una Cia del Batalló de protecció del quarter general es concentraren a Espollà a una masia , masia carretera Coll de Banyuls, ara es dediquen a la cria de cavalls en allà ens vam concentrar tots, V CE esperar ordre ja convinguda passar a França, camions i cotxes fins a aquesta masia, y vam passar a peu y el que s’havia fet càrrec del comanament era en Maganz, quan ja no hi havia comunicacions... quan ja el coll d’ARES com el Pertus ja estaven en poder de l’enèmic el dia 10 de gener, el dia 9 havien arribat ells a les puntes... Banyuls... tota l’odissea de... portant a sobre el contingut d’un camió del banc d’Espanya, amb llingots d’or y joies perquè amb nosaltres hi havia l’esquadro de cavalleria del Vè Cos... carregar llingots als cavalls, va ser un camió que es va despistar, en un camí que era un cul de sac fins que va poder...,
...un camion amb carrabiners i funcionaris d’hisenda, ...no puc passar ho passarem nosaltres, ...fins arrivar a França, ja estava ell a la gendermaria y nosaltres ja estaven deixant l’or, a Banyuls, companyia, joies, i vam aparcar, ens van estivar en un camp y l’altre dia columna Argel·les, inaudita, jo en dic l’iniquitat de Ceret, formats, oficials i soldats,
passa un motorista i diu:
-Les oficiers de Lister que vinguin cap a la gendarmeria
...ara ens reclamen, més que a l’hotel tornarem cap al centre gendarmeria ens registren d’on l’haviem robat ens foten en dos autocars a la presó de Ceret oh i tant a la presó de Ceret, 48 hs,..Una rajola de xocolata cada demati, y el segon dia prepareu-vos que aneu al tribunal, escolti de que se’ns acusssa, tenie com advocat a la Margarita Enkel, miri ha passat aixó, l’or l’hem entregat a l’entrar...

EL Setè Camió encara és viu...i l'or també.

diumenge, 16 de març del 2008

vacances


Per fí vacances.
Després d'un trimestre farcit de presentacions i conferències és com arribar a un oasi.
Aquests dies m'esperen molts llibres per llegir; la majoria sobre Montserrat, l'Abat Escarré i tot el que penja del meu nou tema de recerca.
A l'arxiu de Poblet vaig entreveure documentació entre Tarradellas, Escarré i comunistes que tothom abans ha passat de puntetes.
Tal i com explica el dibuix, he posat la canya dins els llibres a veure que n'en surt...
Només aixecaré el cap dels llibres i papers per anar a una cita important: conèixer un antic oficial d'en Lister que sap alguna cosa més sobre el Setè Camió.
Veurem...

dilluns, 10 de març del 2008

feina endarrerida

Porto dies sense entrar res en el blog, però el meu retir voluntari a Poblet per consultar l'arxiu Tarradellas m'ha robat tot el temps del mon.
Un cop acabada la recerca, torno a estar en actiu amb molta feina endarrerida.
La primera, fer públic un comunicat de conciliació entre el grup de teatre MOMAMA i jo vers el projecte en comú sobre La Maternitat d'Elna. Diu Així:

Assumpta Montellà i la companyia Momama estem contents d’haver aclarit un malentès que ha estat desagradable per ambdues parts.
Les ganes de continuar la bona relació inicial i l’entusiasme de tirar endavant un projecte tant humà, han fet que aquest conflicte, aparegut degut a la manca de comunicació, passi a formar part del nostre passat.
Desitgem continuar treballant conjuntament per donar a conèixer aquesta història tant propera, i mantenir la bona relació personal.
I que continuin els sopars!



La resta de la setmana, per si voleu acompanyar-me:
dimarts 11, a les 20 h. Manresa en el Centre Cultural el Casino: Maternitat d'Elna
dimecres 12 a les 19,30 h Sant Just Desvern en la Biblioteca Can Ginestar: M.Elna
dijous 13 a les 19,30 h. Odena : El Setè Camió
divendres 14 a les 20 h. Bigues i Riells: Memòria Oral:eina recuperació històrica.
dissabte 15: visita guiada Maternitat d'Elna a les 11h. Elna
visita guiada Museu de l'Exili a les 16 h. La Jonquera

diumenge, 2 de març del 2008

El Setè Camió, el segon llibre més venut en la Setmana del Llibre en Català


Avui m'han notificat que en l'arrencada de la Setmana del Llibre en Català, El Setè Camió és el segon llibre més venut, per darrera de les memòries de Jordi Pujol, en l'apartat de no ficció.
Els resultats d'aquest llibre em sorpren dia rera dia. Ahir vaig fer la seva presentació a Figueres i l'entusiasme dels lectors es podia palpar en l'ambient.
Es clar que jugavem a casa doncs la història del Setè Camió ha nascut d'aquell territori i això fa ganes de saber-ne més.
En la sala de la Cate de Figueres, plena, malgrat el Barça que jugava a la mateixa hora, els assistents van escoltar atents aquesta història del camió i del seu heroi.
Era la seva història i estic segura que alguns dels assistents sabien més que jo d'aquell camió perdut.
Però malgrat els interrogants que encara queden, El Setè Camió i la seva embranzida farà realitat la cita d'Herodot amb la qual començo el llibre:

Si comences amb certeses
acabaràs amb dubtes
però si et conformes en començar amb dubtes
acabaràs amb certeses
malgrat manquin les peraules.