divendres, 8 de febrer de 2008

Perpinyà, la Fidelíssima Vila



El 10 de maig de 1475 , després de patir vuit mesos de setge, els perpinyanesos acceptaren l'ordre de Joan II de rendir-se als francesos; per haver resistit aquest llarg i penós setge, Joan II concedí a Perpinyà el títol de Fidelíssima Vila . La repressió francesa fou molt dura però Perpinyà ressistí fidel als reis catalans.

Aquesta és una part de la història de Perpinyà en tres malcontades línies, les justes per fer l'entrada d'aquest post i poder explicar que avui he estat a Perpinyà.
I com sempre, he vingut enamorada del seu Castillet, de la seva cuidadíssima riba del riu Tet, del seu Castell dels Reis de Mallorca, dels seus carrers, del seu català...
Avui era una tarda típica rossellonenca, amb sol brillant, i un cel blau intens que retallava la silueta del majestuós Canigó nevat al fons
Quan he acabat la feina d'arxiu, em feia basarda marxar, i m'hagués quedat a gust sentada en una de les terrasses del seu boulevard veient com oneja la senyera del Castillet.

Si un dia em perdo...ja sabeu...busqueu-me a Perpinyà.

9 comentaris:

L'Espolsada llibres ha dit...

Que has anat a la Bressola?

assumpta Montellà i Carlos ha dit...

L'Espolsada, si, vaig anar a la Bressola del poble El Soler, tocant a Perpinyà.
Vaig quedar meravellada de la feina que fan aquells mestres amb el català dins un Estat tan jacobí com el francès.
Va resultar estrany explicar a aquells infants la retirada, una història que els ha tocat de ben a prop doncs la majoria són descendents d'aquells d'Argelers.
I la resta del dia, parlant amb els exiliats de Perpinyà, concretament amb el fill d'un dels conjurats dels fets de Prats de Mollò.
Va explicar-me mil històries d'en Macià i el seu pare, quan van ser jutjats pels millor advocats de París, que van aconsseguir que la causa romàntica de Macià, despertès la simpatia de tota Europa.
Va ensenyar-me un llibre que explica tot el procès.
es diu: La Catalunya Rebel.
Està en francès però van dir-me des de Perpinyà que ara s'edita en català.
En saps alguna cosa Fe?
Referent a la xerrada de les Franqueses i els llibres, el dillluns parlaré amb l'ajuntamne tper saber que.
una abraçada,

Isabel de Llegim...? ha dit...

Hola Assumpta
El llibre "LA CATALUNYA REBEL" El procés a Francesc Macià i als protagonistes del fets de Prats de Molló, ja ha estat editat en català per Símbol Editors.
Bon cap de setmana
Una abraçada

L'Espolsada llibres ha dit...

Ara anava a contestar-te però veig que les companyes de Llegim se m'han avançat! Ems hauríem de conèixer un dia llibreteres.
A la Bressola fan una bona feina. Dilluns a l'Entre Línies emeten un reportatge dedicat a la Bressola.
Veig que t'estàs documentant pel proper llibre, eh?

sunta ha dit...

Assumpta, ´M'han parlat molt bé del reportatge emès per capítols d' "El setà camió". Lamento no haver-lo pogut veure'l. Saps on el puc trobar?
Assumpció Cantalozella

assumpta Montellà i Carlos ha dit...

Llegim: gràcies per la referència de la Catalunya Rebel.
El teniu en català vosaltres?

L'espolsada, estaré atenta a l'entrelinies per veure als mestrs de la Bressola. A mi em van captivar.

Assumpta: els capítols del Setè Camió no es comercialitzen però jo en tindré una còpia. Quan els tingui veuré si des del meu ordinador te'n puc fer còpia.
ja et diré.
També et volida dir que he recomenat el teu llibre del Falcò del Comte a un club de lectura de Cardedeu.
Sempre intentem que vingui l'autor per acabar de fer la tertúlia. El convidem a dinar/sopar.
Estaries disposada a venir si us plau?

pepi ha dit...

Hola Assumpta:

Jo he anat sovint a Perpinyà i és veritat que el seu Castillet, la Senyera, el riu Tet i la visió del Canigó són a la meva retina. Gràcies per mer-hi pensar. Una abraçada.

Isabel de Llegim...? ha dit...

Hola Assumpta.
Si que tenim "La Catalunya rebel" en català.
Espolsada: Si que estaria bé poder-nos conèixer, haurem de fer una excursió a Les Franqueses o tu a Igualada.

Una abraçada

Isabel de Llegim...? ha dit...

Hola Assumpta
Jo tinc els tres capítols del Setè camió gravats en video, si a l'Assumpta C. l'hi interessan n'hi
puc facilitar una còpia. Només m'heu de dir si en video o en DVD.
Una abraçada