dimarts, 6 de març del 2012

Dia Internacional de la Dona Treballadora



Aquesta setmana recordem un dia molt especial. El 8 de març, Dia Internacional de la Dona Treballadora.
Jo voldria dedicar aquesta jornada especial a Elisabeth Eidenbenz, una vegada més. I per fer-ho us passo un retall de les seves memòries, on queda evident com pensava aquesta dona en plena Guerra Civil espanyola. Sempre en favor d'altres dones.
Diu així:

...les espanyoles eren dones que defensaven el que creien amb ungles i dents. Tenien un caràcter llatí, apassionat, i algunes d'elles es van enrolar a la Milícia per anar al front, com a resposta immediata al feixisme, i això tenia molt de mèrit perquè aquelles dones no tenien un precedent d'una consciència política, tot just feia quatre dies que la República espanyola havia endegat les primeres polítiques socials d'igualtat. Anar al front era un gest espontani, que els sortia de dins perquè no volien defugir del compromís acabat de néixer.
I les que estaven a la rereguarda també tenien aquesta força, la seva solidaritat no tenia límits i no coneixia fronteres.

...jo a vegades em sentia impotent davant de tants problemes, les veia a elles amb aquella força i les admirava. La majoria estaven soles, tenien l'home al front o s'havien quedat vídues, però continuaven lluitant sense defallença.
...ara, quan parlem de feminisme, jo sempre em remeto a les precursores del moviment social i no puc deixar de pensar en aquelles dones catalanes i espanyoles que eren autosuficients, sabien sobreviure de manera diferent a les de la Segona Guerra Mundial, per exemple, tenien una resistència gens planificada però efectiva.
Després vaig tornar-les a trobar a la Maternitat d'Elna, i aquelles dones sempre reien i estaven contentes malgrat la guerra, però treballaven, treballaven, treballaven...

(Elisabeth Eidenbenz; més enllà de la Maternitat d'Elna "Editorial Ara libres.2010)