dijous, 13 de desembre del 2012

El Silenci dels Telers a la Coma Cros

(antigues treballadores de la Coma Cros)

Ahir a Salt vaig aprendre l'argot d'un munt de coses locals. Al Ter l'anomenen sense la "r", i la sirena de la fàbrica és el "tut".
Això  i més vaig aprendre mentre m'ensenyaven la biblioteca de Salt integrada a la gran fàbrica Coma Cros, o "Com i Cros" com l'anomenen les seves antigues treballadores.

Cal remarcar que vaig tenir un presentador de luxe, un malalt de les històries del territori i que explica el que ha trobat amb passió. És en Jaume Prat i Pons, mestre i historiador, que ha viscut en pròpia pell compartir espais  entre les dues grans fàbriques de Salt: la Coma Cros i la Gassol.

...la fressa dels telers era tant forta que quan anava a dormir, les orelles encara em retumbava aquell catacroc-catacroc... Em deia en Jaume.

Ell remarcava que no hi havia tanta diferència entre les dones de colònies i les de les dues fàbriques de Salt. I és veritat, perquè ahir també vaig trobar protagonistes que duien trenes quan anaven a  treballar de nit, amb el "tut" avisant l'hora d'entrar. 

...i en aquesta mateixa sala on avui presentem el seu llibre, hi havien 260 telers, amb una fressa...i miri, estic ben sorda... em deia una antiga treballadora de la Coma Cros.

Vaig intentar imaginar-me l'espai, ara ple de llibres, com havia canviat. I com si semblés que m'havien llegit el pensament, la directora de la biblioteca, la Betlem, va llegir un fragment d'en Miquel Pairolí que diu:

...però a les sales de l'actual biblioteca no costa gens d'imaginar-hi el soroll de telers. Hi van ressonar molts anys, i les àmplies naus sembla que conservin l'ànima. Els sostres alts, els finestrals, l'estructura de pilars i bigues metàl.liques són testimonis d'una arquitectura inequívocament industrial que avui acull quilòmetres de prestatges, milers de llibres.
Sovint sentim dir , igual que el tèxtil, també la lectura està en decadència. Parlem-ne. Si passeu per la biblioteca segons a quines hores us podreu convèncer del contrari. Sota les bigues de l'edifici industrial, els lectors llegeixen i els llibres hi habiten, hi circulen...

Ja ho veieu, amics lectors, ahir a la Coma Cros, una comunió total.