diumenge, 30 de desembre de 2007

Alforja

Ahir tocava anar fins al Baix Camp (Tarragona) per fer una conferència a Alforja (sense article) .
Vaig arribar aviat per conèixer de prop l'indret i mentre prenia un café, van explicar-me,que segurament el nom del poble tenia el seu origen en una antiga alqueria sarraïna, que explotava mines d'argent. El topònim és esmentat en un pergamí de Ramon Berenguer IV, datat al s. XII.
En els s. XIII i XIV, hi hagué a Alforja una activa comunitat jueva i l'any 1393, el poble hagué de comprar el perdó reial a Joan I pels excessos contra els jueus, que es produïren dos anys abans. Al llarg dels s. XIII i XIV, tingué prosperitat econòmica i fou membre de la Comuna del Camp,
Durant la guerra dels Segadors, participa d'una manera molt activa en la lluita, juntament amb tots els pobles de la Comuna.
També durant la guerra contra Felip V, com a la resta de llocs del camp, es posà al costat de l'arxiduc Carles i aportà soldats a la lluita.
Com podeu llegir, un poble amb molta història...i és nota quan et perds pels seus carrerons estrets.
Ara que tenia fresca la novel.la EL FALCÓ del COMTE i que tanta polsaguera ha aixecat en el meu post anterior, pensava que trepitjava entorns d'aquells dies que anomena l'escriptora.
El motiu però, de la meva anada a Alforja era una conferència sobre la Maternitat d'Elna i l'Exili. Reunits tots en el local de l'Ateneu Local, ens aplegarem un bon grup de persones amatents amb el tema de l'exili.
En acabar, el més preuat, escoltar les petites històries locals enmarcades dins la Història global
"....aquell el van matar a l'any 1939 no per la guerra civil sinò perquè encara cuejava un tema de les guerres carlines..."
"...a casa el pare va haver de marxar a l'exili l'any 39 perquè havia col.lectivitzat el camp i es clar...calia marxar...el van tancar a Argelers"
"...la mare va quedar sola, amb els nens petits i sempre amb els de dretes fent-li la punyeta..."
I així, només parant l'orella, vas desgranant històries...tot un privilegi.
Moltes gràcies per la vostra acollida,
Fins la propera.
Una abraçada.

8 comentaris:

pepi ha dit...

Hola Assumpta!

Ara abans de Nadal va arribar a les meves mans el llibre de la Maternitat d'Elna que em va regalar la nostra amiga Gloria. El tinc dedicat per tu (és per a mi un orgull). L'he llegit escasament en una setmana. Són d'aquells llibres que vols llegir ràpid, amb preses i que no vols deixar per demà... És com una mena d'addicció. Ja coneixia de la Maternitat ara fa dos anys quan es va presentar a Barcelona amb l'exposició de les fotografies. Conèixia la seva història perquè la meva cosina és la secretaria del alcalde d'Elna i per ella vaig anar a la Maternitat quan es va restaurar.
Ja havia llegit el llibre Èxodo del campo de Argelès a la maternida de Elna, però amb aquest últim he gaudit molt més. M'ha encantat com apropes al lector la nostra història i sobretot com ho fas de manera tan senzilla i clara. M'ha agrdat la part dels agraïments i com dones les gracies a tanta gent que ha col.laborat amb tu. De l'epíleg t'he de dir que m'ha despertat certa "enveja" ja que tu has pogut conèixer personalment a una gran dona com és l'Elisabeth Eidenbenz. Has tingut també la gran experiència de parlar amb testimonis tan importants de la història.
Crec que tornaré a llegir algunes pàgines del llibre, però amb la frase que em quedo és la d'en Sergi Barba: "A LA MATERNITAT D'ELNA LA MARE EM VA DONAR LA VIDA I L'ELISABETH EIDENBENZ, LA CONFIANÇA EN EL GÈNERE HUMÀ."

Felicitats!

Aprofito per desitjar-te Bon Nadal i Bon Any.

Fins aviat

assumpta Montellà i Carlos ha dit...

Gràcies Pepi,
realment la Maternitat d'Elna és per mi més que un treball de recerca, i personalment hi ha un abans i un després en la meva vida personal i professional després de publicar aquest llibre.
gràcies,
una abraçada,

Africa ha dit...

Assumpta:Aconsseguiràs que m' interessi per la història!Molt didàctic el post d' avui.Que tingueu tots un Bon Any!!

assumpta Montellà i Carlos ha dit...

Gràcies Africa. només explico la meva passió amb passió.
Que tinguis una bona nit, tot i que personalment aquesta nit de comiat de l'any, balanços, etc a mi mai m'han agradat masa.
una abraçada

ÀMiC ha dit...

Hola Assumpta,

Sóc l'Àngel Martorell, president de l'Ateneu d'Alforja. Veig que ets una autèntica "màquina" de treballar... d'implicar-se amb passió amb allò que t'interessa, a quarts de dues de la nit ja penjaves la teva nota!

Un discurs molt sòlid el teu, i ben construït. A tots el alforgencs que vàrem assistir a la conferència ens vas fer un obsequi difícil d'oblidar. Et puc assegurar que va ser una de les més apassionants i millors conferències que hem fet al nostre poble els darrers anys (les quals no són poques i molt variades).

Gràcies pel detall de la nota de l'article que darrerament, amb tanta "normalizació i TV3", ens encolomen al nom del nostre poble, sense cap raó toponímica...

Espero que les melmelades t'endolcin l'inesperada sorpresa de la nostra "llonganissa" amb fesols!... I és que ja saps, "cada terra, sa guerra".

Records i una abraçada en nom de tots.

assumpta Montellà i Carlos ha dit...

Gràcies Àngel,
jo també en guardo un molt bon record d'aquella nit i cada matí per esmorzar obro la melmelada i penso en vosaltres ¡¡
Això de treballar de nits era esperant arribar a l'hora de donar antitèrmics a la meva filla, que per sort , ja ha superat la febrada corresponent. Una excusa per crèixer...
Una abraçada ben forta per a tots

Jesús M. Tibau ha dit...

Ui! Vas estar aprop del meu poble, a Cornudella.

assumpta Montellà i Carlos ha dit...

Jesús,
doncs si¡¡ haguessim pogut quedar i no esperar a Granollers per a veuret.
una abraçada