dissabte, 5 de juliol de 2008

Passadors del Pirineu


Aquestes dues setmanes he recorregut camins de passadors, passeurs, com diuen a França.
He conegut uns quants que han sobreviscut, tots superant els 90 anys. Cadascun porta al damunt un bagatge d'històries de fugides, de tortures, de neu, de vent...visquent sempre al límit.
Tots conserven encara el seu "passaport metal.lic" d'aleshores. per quan calia ensenyar-lo....em deien.
Jo al principi no ho entenia fins que m'ho van explicar millor. El passaport metal.lic era una pistola.
Un d'ells, en Joan Català sempre la duia al damunt. Jo li vaig preguntar: la pistola també era pels gossos que duien la Gestapo?
i ell va contestar:...si, pels gossos de la Gestapo...diu tot passant-me una foto de famil.lia
La fotografia mostra els agents de la Gestapo esperant a la frontera...amb cara de gos.

8 comentaris:

Africa ha dit...

Assumpta: Els gossos són més humans que aquesta gentussa, afortunadament!

Glòria ha dit...

Impactant el petit mos que ens has fet! Quina sort de poder conèixer persones tan interessants...
T'he trobat a faltar.

Anònim ha dit...

Hola Assumpta, molt interesant aquest nou projeca.
Volia comentar-te, el proper viatje que fereu a Elna amb la invitació del seu alcalde el Sr.Garcia, serà exclussiu per les Elnes? o podrá anar totom que volgi? Gracies, i salutacions desde Mataró.
Joan i Maria

Assumpta Montellà i Carlos ha dit...

Africa i Glòria,
aquests de ls Gestapo, veient la cara que tenien, feien molta por...

Joan i Maria, a la sortida d'Elna pot venir tothom que vulgui, tot i que la invitació per a dinar, potser caldria preguntar al Sr. batlle, Nicolas Garcia, si també inclou tot el personal que es desplaci o només a les Elnes i familiars directes.
Ho preguntaré.

Paola ha dit...

Assumpta ja tinc ganes de llegir aquesta propera història, que segur serà tan emotiva com la de la Maternitat.

Espero tenir el gust de saludar-te a la propera trobada a Elna i presentar-te a la meva filla Elna de 14 anys, ja que no vam tenir ocasió d'anar a la trobada del Parc de la Ciutadella

Joaquim ha dit...

Hola,
No se si és ben bé el mateix, però em vaig llegir ENTRE EL TORB I LA GESTAPO, de Francesc Viadiu Vendrell i em va agradar força. Potser també hi trobes alguna dada interessant.
Jo també tinc ganes de llegir la teva propera història.

nek ha dit...

Acabé el libro la maternitat d'elna y leeré el del seté camió, para dar tiempo que escribas este que promete ser de lo más interesante.
Sabía de los republicanos de fuera de Cataluña, pero no sabía nada de los de aquí, y ahora como te dije en la otra ocasión estoy enganchada a esa historia.
Me ha parecido uno de los libros más interesantes que he leído ultimamente.Todo y que los voy leyendo de 2 en dos.
Los grandotes para antes de ir a dormir y los más manejables para la cantidad de tiempo que voy en transporte público, más relajado que el coche y encima puedes leer.
Gracias por regalarnos estos trozos de historia, para que valoremos los tiempos sin guerra.

Assumpta Montellà i Carlos ha dit...

Paola,
quan ens veiem a Elna en parlem de tot plegat.

Joaquim,
el relat de Francesc Viadiu, entre "el torb i la gestapo" reflexa perfectament l'ambient dels passadors d'Andorra, lloc encara més especial doncs en el Principat començava a còrrer grans quantitats de diners i en aquesta època es consoliden les fortunes actuals.

Nek,
gracias por tu comentario. los libros de Història son apasionantes. Espero que te guste el Setè Camió.